Sport en verenigingsleven

Sport en Verenigingsleven: Wat wil de VVD?

• Sportclubs en verenigingen kunnen meedoen met het ondernemersfonds;
• Wij maken ons hard voor behoud van het zwembad;
• Iedereen moeten kunnen sporten.

Sport en Verenigingsleven: Waarom vinden wij dit belangrijk?

We vinden sport en verenigingsleven van belang voor het welzijn van alle inwoners. Daarin moeten wij investeren! Sport is gezond en het verenigingsleven zorgt voor sociale contacten. De inzet van vrijwilligers is hiervoor onmisbaar en moet gekoesterd worden. De gemeente moet verenigingen helpen en ruimte geven voor ondernemerschap. Sport is toegankelijk voor iedereen. Ook voor mensen met een beperking. Sportverenigingen vervullen een belangrijke rol in het signaleren en herkennen van inwoners met problemen. In samenspraak met de gemeente kan vervolgens hulp worden geboden.

Sport en Verenigingsleven: Hoe denkt de VVD dit te bereiken?

Sportverenigingen, scholen, buitenschoolse opvang en vrijwilligers werken nauw samen om de schoolgaande jeugd zoveel mogelijk te laten bewegen. De jongerenwerkers van de gemeente horen hier sterk bij betrokken te zijn om te weten wat er nodig is. De VVD maakt geld vrij zodat ieder kind op minstens een sport kan. Daarnaast is het van belang dat de gemeente en verenigingen goed contact onderhouden om te kijken naar wat verenigingen nodig hebben om financieel gezond te zijn. Het uitgangspunt is dat de gemeente verenigingen helpt om zo zelfstandig mogelijk te kunnen blijven.