Windturbinebezoek VVD Heerde

Fractie VVD Heerde bezocht het windpark WINDKR8 te Kampen

Om een inzicht te krijgen in de voordelen en nadelen van grootschalige windenergie- productie bezochten Gerda Hardam, Peter Oosterhof, Erik Stijnman, het industrieterrein Zuiderzeehaven te Kampen. Uitleg werd gegeven door de Ton Kruithof  en Bert Weever, DGA Weever groep, mede initiatiefnemer van het windpark. De energie wordt geproduceerd daar waar elektriciteit direct weer wordt gebruikt. Hiermede beperk je transportverliezen en wordt het Stroomnet niet belast.

Sinds 1996 zijn de 3 initiatiefnemers bezig geweest om dit park van 4 turbines te organiseren. Na 22 jaar stond  de eerste turbine er eindelijk. Eerst waren er  tegenwerkende stromingen die voor frustratie zorgden. Later was er redelijk medewerkende gemeente/waterschap. Doorzetten werd uiteindelijk beloond.
Nu draaien de 4 Enercon turbines bij windkracht 4/5 zo’n 12 MWH per uur dag en nacht. Op de daken van de omliggende bedrijven zoals Graansloot liggen ook nog 10 000 zonnepanelen zodat gerust mag worden geconstateerd dat hier sprake is van grootschalige schone opwekking ter plekke. Vrijwel zonder overlast, je ziet geen zonnepaneel op de platte daken, dit in tegenstelling tot weilanden vol zonnepanelen.
Alleen de turbinepalen /wieken zijn natuurlijk wel duidelijk zichtbaar, waarbij je aan de kromming van de wieken dan wel kunt zien dat er hard gewerkt wordt en waar de benodigde stroom vandaan komt.  Dat alles op ca. 100 m2 terrein waar al een kakofonie van grote gebouwen aanwezig is.
Ook werd geconstateerd dat geluidsoverlast waar veel tegenstanders mee schermen niet relevant is. Het verkeer ter plekke maakt al beduidend meer lawaai.
De wieken van de turbines (42 m) zijn aan het eind voorzien van een getande soort hanenkam, hiermede voorkom je het zwiep geluid, afgekeken van de vleugels van een uil.
Al met al een koude doch interessante middag op 1december jl.