VVD Heerde zorgt voor meer inspraak inwoners bij aanleg zonneparken

Deze week is er uitgebreid discussie geweest in de Heerderse gemeenteraad. Unaniem waren alle inwoners en politieke partijen het met elkaar eens dat de huidige plannen voor 30 hectare zonnepark in Wapenveld buiten proportioneel zijn. Hiervoor was er een raad brede motie ingediend voor strengere kaders en voorwaarden.

De VVD was op voorhand als enige tegen de ingediende motie. Omdat dit voorstel niet ver genoeg zou gaan en er nog steeds risico's zouden zijn op het realiseren van het zonnepark volgens de huidige plannen.  Na een uitgebreid debat tussen de verschillende politieke partijen is in samenspraak de motie aangescherpt. Zo is een toezegging van de wethouder toegevoegd dat de plannen on-hold worden gezet en niet in behandeling worden genomen tot er aangescherpte kaders zijn.

De nieuwe motie zorgt er voor dat (direct) omwonende inwoners betrokken worden bij planvorming en zo meer inspraak krijgen. Ook wordt op kort termijn het uitnodigingskader geƫvalueerd. Zodat de gemeenteraad meer eisen kan stellen aan grootschalige plannen. Zoals een minimale afstand tussen zonnepark en bebouwing of het afschermen van een zonnepark door middel van beplanting.