Op bezoek aan het Hogepad Heerde

Gister waren Erik en Niels langs bij inwoners die langs het Hogepad in Heerde wonen. Aan het Hogepad is veel onrust omdat de gemeente plannen heeft gemaakt waar de buurt onvoldoende bij wordt betrokken.

De gemeente wil het Hogepad hernieuwen. Op een inspraakavond voor de buurt kwam de gemeente met twee voorstellen waar de meeste inwoners ongelukkig van worden. De buurt had veel goede toevoegingen en suggesties waar vooraf niet naar werd gevraagd of waar de gemeente achteraf niets mee wilde doen. Door veel inzet van de buurtbewoners is het hen toch gelukt dat de gemeente heeft toegezegd met twee nieuwe plannen te komen en de buurt beter te betrekken in de planvorming.

Wat ons als VVD opvalt is dat bij veel projecten van de gemeente inwoners zich telkens slecht betrokken voelen. Inwoners hebben vaak hele goede ideeën en suggesties over hun buurt, waar de gemeente vooraf niet naar informeert. Vervolgens krijgt de buurt opties voorgeschoteld waar deze inbreng in mist. Dit voelt voor veel inwoners alsof ze tussen kwaden moeten kiezen en dat er niet naar hun inbreng wordt geluisterd.

Vervolgens krijgen we als politieke partij dit soort plannen in de gemeenteraad voorgeschoteld zonder een goede toelichting over het sentiment wat in de buurt speelt. Daarom zijn we erg blij met inwoners die ons zo vroeg mogelijk betrekken bij plannen in hun buurt en inspreken tijdens inspraakavonden.

Tijdens ons rondje door de straat viel ons ook op dat de parkeergelegenheid voor de omliggende huizen slecht is. Er zijn veel te weinig parkeerplaatsen waardoor inwoners hun auto niet goed kwijt kunnen, enorme afstanden moeten lopen tussen hun huis en auto, of fout moeten parkeren om ergens de auto kwijt te kunnen. Ook dit baart ons zorgen.

Wat de VVD Heerde betreft het de gemeente nog een tandje bij te zetten op het gebied van inwonersparticipatie en communicatie richting inwoners.

Mocht er iets in jouw buurt spelen, of heb je vragen? Dan komen we graag met jou in contact. Mail dan naar fractie.vvd@heerde.nl of stuur een berichtje via Facebook.