Reactie Gerda Hardam op coalitieakkoord Gemeente Heerde.

Voor ons ligt het coalitieakkoord ‘Samen leven, Samen doen‘ voor 2022-2026. Een akkoord dat, in een langdurig traject, geschreven is door de coalitiepartijen. Hierbij hebben de oppositiepartijen aan het begin van het traject punten mogen inbrengen. En vervolgens hebben de oppositiepartijen vorige week maandag gelegenheid gekregen om vragen te stellen over het concept coalitieakkoord.

Allereerst moet ons een opmerking van het hart. Het coalitieakkoord begint met een disclaimer en eindigt er ook mee. Als er geen geld van het rijk komt, dan gaan we het niet redden. Dat is eigenlijk een excuus dat wordt ingebouwd, nog voordat we zijn begonnen. Daardoor blijft onduidelijk waar dit nieuwe college nu echt warm van wordt en waar het echt hard voor lopen wil.

Eigenlijk valt ons deze disclaimer erg tegen.

De VVD fractie vindt het op z’n minst bijzonder dat als je een coalitieakkoord ‘Samen leven, Samen doen’ noemt, de coalitiepartijen bepalen hoe je dat samenleven op de zondag invulling moet geven. Samenleven begint wat ons betreft immers met een gesprek en met respect voor elkaar. Inwoners en ondernemers en politiek zouden hier wat ons betreft samen het gesprek over moeten voeren. Wij vinden het heel jammer dat deze kans is blijven liggen.

VVD punten in het coalitieakkoord
Als VVD Heerde hebben wij in de eerste bespreking aangegeven Woningbouw, minder regeldruk, gezonde gemeentelijke financiën, uitvoering van het IHP, realisatie Mfa Wapenveld, belangrijk te vinden. Participatie zien we hierbij als rode draad.

Onze opmerkingen gelden vooral als oproep voor het nieuwe college om de ambities helder te formuleren in het collegeprogramma.

Woningbouw
Bij Woningbouw bijvoorbeeld wordt van alles geschreven. Woningen voor jonge gezinnen, starters en doorstromers, extra woningen op nieuwe en bestaande plekken, Bouwen doen we samen, betaalbare woningen, wonen op vrijkomende boerenerven etc.

Wij missen hier echt een stuk ambitie. Veel tekst gaat over ´wat' er belangrijk gevonden wordt. Maar heel weinig gaat over de 5 W's & H: wie, waar, waarom, waarmee wanneer & hoe? (een goed plan bestaat hier namelijk uit)! Op z’n minst, voorzitter, hadden een aantal van de antwoorden op deze vragen in dit coalitieakkoord helder gemaakt kunnen worden. Wat is er “af” over vier jaar?

Verminderen regeldruk
We lezen slechts over nieuwe wijze van vergunningverlening en bouwcontrole met de komst van de Omgevingswet. Dat wisten we al. Wij weten dat we dit als raad willen. We dagen het nieuwe college echt uit om de invoering van de Omgevingswet ook echt te gebruiken om ruimte in regels te zoeken en te vinden om initiatieven van onze burgers en onze ondernemers makkelijker mogelijk te maken. En dus onnodige regels ingetrokken te krijgen. Verder dagen we het college uit om echt te komen met initiatieven om ervoor te zorgen dat de gemeente ook echt met burgers meedenkt in ‘wat dan wel kan/mag. Dit kost geen geld, en de disclaimer waar we het eerder over hadden is hier wat ons betreft geen excuus om dit belangrijke punt klaar te spelen.

Dit in het belang van onze burgers en onze bedrijven!

IHP
We lezen dat schoolgebouwen moderniseren of nieuw bouwen veel geld kost. Dat weten we al jaren. Ook hier is geen excuus om niets te doen en niets te bereiken. Het is een wettelijke taak.

Hiervoor missen de gelden in de begroting. Die hadden in de afgelopen jaren gereserveerd moeten worden. Nu kan alles niet tegelijkertijd. De komende jaren moeten we alle zeilen bijzetten om alles te doen wat noodzakelijk is, zouden wij een betere tekst vinden.

MFC Wapenveld
Dit wordt een belangrijke ontmoetingsplek voor Wapenveld lezen wij. Fijn dat het MFC gerealiseerd wordt. Helaas zijn de vragen 4 W's & H: wie, waar, waarmee, wanneer & hoe? ook hier (nog) niet beantwoord.

En dan nog even over Hulp bij het huishouden

We willen dat mensen die huishoudelijke hulp echt nodig hebben, het ook krijgen. Koren op de molen van de VVD fractie. Maar dan staat er ‘Daarom bepalen we in de toekomst op grond van iemands inkomen of hij wel of geen huishoudelijke hulp krijgt. Ook hier de vraag ‘hoe gaan we dat dan doen?’

Dan staat er ‘we ontwikkelen de komende jaren nog andere manieren om inwoners te helpen zelf hun huishoudelijk werk te doen’. Vraag aan de coalitie: welke manieren zijn dat dan?

En dan wordt gesteld ‘zodat we huishoudelijke hulp kunnen aanbieden in de situaties dat dat nodig is’. Nou, dat is hetgeen de VVD fractie al jaren roept en lijkt verdacht veel op maatwerk.

Waar zijn wij als VVD echt blij mee in dit akkoord?

Natuurlijk zijn er ook punten in het coalitieakkoord waar de VVD fractie wel blij van wordt. Zoals geen belastingverhogingen en meer woningen op erven. Duurzaamheid ook prima en zo ook horeca op Renderklippen en Heerderstrand.

Leefbaarheid vinden wij ook erg belangrijk en vrijwilligers zijn het cement van onze samenleving. Inzet op Handhaving (extra BOA) is ook goed, maar dan graag op drugsproblematiek en veiligheid en niet op kinnesinne.

Resume: een coalitieakkoord dat weinig ambitie uitstraalt. Zo lezen we (pag. 10). In Heerde willen we graag dat bezoekers kunnen genieten van alles wat onze dorpen en onze natuur te bieden heeft. De overnachtingsmogelijkheden moeten daar wel bij passen. Helaas niets over het door zo velen vurig gewenste Hotel voor Heerde. En ook kunnen we helaas niets lezen over de centrumontwikkelingen oude gemeente werf en Van Setten Van Loenen. Dat stond wel in het oude coalitieakkoord, maar er is niets van de grond gekomen. Dan maar nu niet vermelden onderstreept het ambitieniveau. We hebben de

verkiezingsprogramma’s er nog eens bijgehaald. Er staat helaas ook niets in over bijvoorbeeld eeuwige grafrust. Eén van de speerpunten van GB/BP. Hier waren wij nou juist zo benieuwd naar.

Tenslotte: in het persbericht over dit coalitieakkoord staat dat de gemeente erg afhankelijk is van de bijdrage van de Rijksoverheid, die onvoldoende is voor alle taken die dezelfde Rijksoverheid aan de gemeente oplegt. Dat vinden wij ‘Calimero’ gedrag. Immers de Rijksoverheid zorgt er met enige regelmaat voor de gemeente Heerde positieve cijfers kan laten zien doordat de gelden die uit Den Haag worden ontvangen uiteindelijk meevallen! En goed financieel beleid is voor deze coalitie, maar ook voor de VVD belangrijk. Dat betekent dat de gemeentelijke organisatie ook best naar zichzelf en de eigen prestaties mag kijken. Daar waar zaken efficiënter geregeld kunnen worden, ook in het sociale domein, moeten naar ons idee geld besparende acties worden ondernomen.

Namens de VVD fractie

Peter Oosterhof en Gerda Hardam