Nu wel maartegelen tegen zwijnen

Het college van Burgemeenster en Wethouders kwam vandaag op 25 mei 2020 met een discussienota over de Wilde Zwijnen problemen in onze gemeente. Nu was de meerderheid van de raad wel voor beperken van het aantal zwijnen en het beschermen van kwetsbare locaties met een zwijnen kerend raster. Het gaat onder andere om het Stationspark in Wapenveld.

© B.D. Volkers

Volgens de Burgemeester wil de Wildbeheerseenheid (WBE) werken aan het terugdringen van het aantal zwijnen. De heer Mateman van CDA merkt op dat door de warme winter veel meer nieuwe dieren zijn geboren dan in andere jaren. Aanwonende  G.  Leusink spreekt in en vertelt over de gevaarlijke omstandigheden op de Kamperweg met aanrijdingen met wild en vragen om snelheidsverlaging tot 60 km/u. Toch zijn er ook inwoners die bewust de werkzaamheden van de WBE frustreren zo blijkt tijdens de vergadering.

De fractievoorzitter van  de VVD, Beerd Volkers, prijst zich gelukkig dat na de VVD motie van november 2019, er nu wel brede steun in de gemeenteraad is om de hoeveelheid wilde zwijnen te beheersen en kwetsbare gebieden te beschermen met een wildkerend raster.