Burger participatie: VVD wil Heerde weer financieel en sociaal gezond maken

De VVD wil een gemeente die financieel en sociaal gezond is en waar er financiële ruimte is om te investeren in de toekomst. De begroting 2019 en de meerjarenraming tot aan 2021 biedt de mogelijkheid samen te werken aan een financieel sterke, en sociale gemeente. De VVD wil dat er bezuinigd wordt op de kosten van de overheid in plaats van nog hogere kosten voor de burgers.

© Gemeente Heerde

De begroting heeft plusjes van 36.000 euro (2019) en 27.000 euro (2020). Dit vindt de VVD te risicovol. We zijn er inmiddels aan gewend dat er voor miljoenen euro’s afwijkingen optreden.

15 miljoen van de gemeentebegroting wordt besteed aan sociaal domein (dit zijn uitgaven voor Jeugd, WMO, Volksgezondheid en Welzijn). Hierop wordt 2 miljoen verlies geleden of wel 13%. De VVD vindt dat eerst bezuinigd moet worden bij de veroorzaker van de tekorten. Ze heeft de wethouder opgeroepen te onderzoeken of en hoe de organisatie van de zorg goedkoper en eenvoudiger kan. Het is nu uiterst complex, vele mensen beoordelen aanvragen en er is veel te veel administratie. De VVD vindt dat kritisch gekeken moet worden op zorgkosten die de gemeente nu aan iedereen betaalt wel nodig is. Alleen wie het echt nodig heeft moet geholpen worden.

De oplossing van de collegepartijen CU, CDA en PvdA is om belastingen te verhogen en overal wat wegstrepen.  In 2020 gaat het om: Gemeentehuis//bestuur/belastingverhoging moet 260.000 euro opleveren (15%), opbrengst bouwleges verhogen OZB verhogen minderen onderhoud van wegen levert 440.000 euro (26%) op. Sociaal domein gaat in 2020 688.000 euro besparen (40%). Ambtelijke organisatie 300.000 euro (17%)

De ombuigingen zijn onder tijdsdruk samengesteld. De VVD wil dat het college 2019 gebruikt om te onderzoeken of en waar er 1 miljoen bezuinigd kan worden op bijvoorbeeld de organisatie van de zorg en ambtelijke organisatie. We willen voorbereid zijn mochten er komend jaar weer grote tegenvallers ontstaan.

De gemeenteraad wil de burgers in 2019 betrekken bij het proces tot bezuinigingen. Dit heet burgerparticipatie. Hieruit kan duidelijk worden dat de voorgenomen belastingverhogingen en afschaffen van bijdragen aan verenigingen niet door de burgers geaccepteerd wordt. De VVD vindt dat er dan door de gemeente goed onderzochte andere bezuinigingsvoorstellen beschikbaar moeten zijn.

Helaas bleken CDA, CU-SGP, en PvdA doof voor deze suggesties. Uiteindelijk hebben alle oppositiepartijen tegen de begroting en meerjarenraming gestemd.

De door het college voorgestelde hondenbelasting voor 2019 gaat gelukkig niet door en ook de toeristenbelasting wordt langzamer verhoogd. Hierover waren alle partijen het wel eens.