Veiligheid en verkeer

Veiligheid en verkeer: Wat wil de VVD doen?

• Drugsproblematiek terugdringen;
• Goede verkeersdoorstroom zónder lastige versmallingen en verkeersdrempels;
• File beperkende maatregelen op de A50;
• Het behoud van twee brandweerposten in onze gemeente;
• De bereikbaarheid en toegankelijkheid van de openbare ruimte voor mensen met een beperking waarborgen.

Veiligheid en verkeer: Waarom vinden we dit belangrijk?

Wij hebben grote zorg over drugs. Dit doet wat met onze samenleving en onze jeugd. Drugs doet onze jeugd ook nog eens in aanraking laten komen met het criminele circuit. Het is daarnaast van belang dat we ons veilig voelen in ons eigen huis en onze buurt. Drugsproblematiek doet hieraan afbreuk. Dat willen wij niet.
We gaan langzaam weer uit de lock-down, wat ervoor zorgt dat er weer meer woon-werk kilometers gemaakt worden. Met een gelukkig weer groeiende economie voorzien we dat tijdig investeren in ons wegennetwerk belangrijk blijft. Files zijn slecht voor het milieu, de economie, maar zeer zeker voor onze woonbeleving.
De afgesproken aanrijtijden moeten gehaald worden: dat geldt voor politie, brandweer en ambulances.
Onze faciliteiten en openbare ruimtes moeten net zo goed bereikbaar zijn voor mindervaliden als voor validen. Iedereen heeft immers dezelfde rechten.


Veiligheid en verkeer: Hoe denkt de VVD dit te bereiken?
Veiligheid is een gezamenlijke inspanning, die valt of staat bij de bereidheid van onze inwoners om verdachte of onveilige situaties te melden. De gemeente staat open voor initiatieven als buurtpreventie, sociaal alarm en WhatsApp-groepen. Meer voorlichting op scholen, toezicht, preventie en handhaving moet leiden tot een cultuur waarin drugs minder stoer zijn, de gevaren beter bekend, de pakkans omhoog gaat.
De verkeersstructuur moet herkenbaar zijn. Het is nu een lappendeken. Hierbij vinden we dat 60km/h rijden op enkele specifieke stukken zelfs gevaarlijk is. Een voorbeeld is de Kamperweg van Heerde naar Wezep. De weg is daar breed met weinig zijwegen, waardoor een deel van de bestuurders zich niet houdt aan de snelheidsbeperking. In zijn algemeenheid zijn er daarnaast te veel hobbels en drempels om de snelheid te beperken. Je zult maar in een ambulance liggen (aanrijtijden) of last hebben van je nek of rug. Ook het economisch vrachtverkeer wordt hierdoor gehinderd. Wij denken dat er meer innovatieve manieren zijn om veiligere verkeerssituaties te bereiken, dan alleen verkeersdrempels te plaatsen en toegestane snelheden overal omlaag te brengen. Vanuit de VVD willen we betere onderbouwingen en alternatieven zien, voordat dure en wellicht zelfs slecht werkende verkeersmaatregelen worden begonnen.
Er is in het verleden al veel gesproken over het sluiten van onze twee brandweerlocaties binnen onze gemeente. Het sluiten van de bestaande brandweer – en ambulanceposten willen we voorkomen.
Met het (her)ontwikkelen in de gemeente moet er aan de voorkant nagedacht worden hoe voor zowel valide als invalide mensen openbare ruimtes en faciliteiten bereikbaar worden of blijven.